A cappella singing and war ruins: in Hans Werner Kroesinger’s staging, Pepping’s Matthew Passion becomes a matter of coming to terms with the German past, a tug-of-war between betrayal and grace.
Hans-Werner Kroesinger places the Matthew Passion in the temporal context of the work’s composition in 1949-50, utilizing the tools of documentary theatre. The stage is dominated by a video triptych in the form of a three-panelled altarpiece. Projected upon it are pictures by Fra Angelico and Matthias Grünewald, but also pictures of Berlin devastated in World War II. The paintings refer to Germany’s past in which Pepping’s composition is musically rooted. The ruins, on the other hand, recall the reality in which he composed it. A sea of empty music-stands on the stage indicates the fissures prised open by war and murder. A reading developed rigorously out of the musical text which nonetheless unleashed heated controversy at the premiere in 2008.
St. Matthew Passion
Mit Peppings Passionsbericht des Matthäus setzt sich der Rundfunkchor Berlin mit einem schwierigen Kapitel deutscher Vergangenheit auseinander. Die Komposition ist eines der zentralen musikalischen Dokumente der unmittelbaren Nachkriegszeit – ein zutiefst emotionalisierendes Werk, bis zum Bersten gespannt zwischen der Hoffnung auf Vergebung, der Notwendigkeit des Erinnerns und dem Grauen eines Verrats.
Mit seiner CD-Einspielung stieß der Rundfunkchor Berlin auf weltweite Resonanz, die sich in internationalen Auszeichnungen niederschlug (Diapason d´Or 2009, Echo Klassik 2009). Die Inszenierung wurde bereits mehrfach überaus erfolgreich wiederaufgenommen.
Ernst Pepping
Passionsbericht des Matthäus (St. Matthew Passion)
for chorus a cappella
Conductor
Stefan Parkmann
Direction
Hans-Werner Kroesinger
Décor
Valerie von Stillfried
Dramaturgy
Boris Kehrmann
Chorus
Rundfunkchor Berlin
Premiere: 2008, Radialsystem V, Berlin
Revivals
2011 Radialsystem V, Berlin
2011, Dortmund, Konzerthaus (chor.com )